Szukaj
Kalendarz
    Wrzesień 2017
    P W Ś C P S N
    « Lis    
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    252627282930  
Operacje plastyczne
    Każdy chce wyglądać pięknie i pociągająco i tyczy się to już nie tylko pań, ale również panów, którzy coraz częściej decydują się na różne kuracje zdrowotne i estetyczne, żeby tylko lepiej wyglądać. To jedna z przyczyn, dla której w Polsce tak szybko i tak prężnie rozwija się medycyna estetyczna i dla której Polacy tak chętnie poddają się różnym zabiegom upiększającym. Niektóre z nich z medycznego punktu widzenia mogą być nawet bardzo niebezpieczne, zwłaszcza gdy wiążą się z zabiegiem operacyjnym, czyli inwazyjnym modyfikowaniem czyjegoś wyglądu. Są oczywiście takie techniki medycyny estetycznej, które nie wymagają zaangażowania operacyjnego czy farmaceutycznego. Chodzi tu głównie o stosowanie różnych kremów i maści na bazie przeróżnych ziół albo biopierwiastków, które wpływają pozytywnie na organizm i jednocześnie nie powodują u niego wyniszczeń od środka. Takie kuracje estetyczne nazywane są w medycynie działaniami nieinwazyjnymi i bardzo często są nawet polecane przez lekarzy dermatologów. Ponieważ jednak cała medycyna – nie tylko estetyczna i nie tylko związana z branżą kosmetyczną – wciąż się rozwija i ewoluuje, bardzo prawdopodobne, że w ciągu kolejnych kilkunastu lat lekarze opracują jeszcze inne metody skutecznego zmieniania i upiększania wyglądu.

    Chodzi przede wszystkim o wyeliminowanie z medycyny estetycznej różnego rodzaj operacji i zabiegów operacyjnych, które mogą mieć negatywny wpływ na organizm i choć z pozoru dają pozytywne efekty (polepszenie wyglądu), to na dłuższą metę okazują się bardzo groźne. Tak jest na przykład w przypadku niegroźnego wedle opinii publicznej botoksu, zwanego medycznie jadem kiełbasianym. Jego działanie na skórę, wygładzanie zmarszczek i odmładzanie jej jest widoczne praktycznie od razu, zwłaszcza gdy zabieg ten wykona profesjonalny lekarz. Jednak jeśli są one stale ponawiane i regularnie powtarzane, organizm zaczyna bardzo negatywnie reagować na ten związek chemiczny, co często prowadzi do wyjątkowo niebezpiecznych powikłań zdrowotnych.

zdrowie

Choroba to nie wyrok śmierci!

Ludzki organizm nigdy nie był dostosowany do stanu zwanego w medycynie chorobą, czyli związanego z nawet najmniejszym zaburzeniem funkcjonowania organizmu lub jednego z jego układów. Tym samym poprzez chorowanie – czy to będzie zwyczajne przeziębienie lub grypa czy też rak lub równie poważna choroba – bardzo silnie osłabiamy nasz organizm i sprawiamy, że zaczyna on nieodpowiednio funkcjonować. Ważne jest wtedy, aby jak najszybciej wyjść ze stanu choroby i z powrotem wejść w stan zdrowia, co jednak nie zawsze jest możliwe do zrealizowania w krótkim czasie, a niekiedy okazuje się nawet zupełnie niemożliwe (jak w przypadku śmiertelnych chorób). Pomocą w powrocie do zdrowia są oczywiście różnego rodzaju leki, farmaceutyki oraz kuracje zalecone przez wykwalifikowanego lekarza.
W żadnym wypadku zapadając na jakąkolwiek chorobę nie można się jej od razu poddawać i sądzić, że jest ona automatycznym wyrokiem śmierci. I to nawet wtedy, gdy mamy do czynienia z poważnymi chorobami typu AIDS, nowotwory czy stwardnienie rozsiane, na które nie ma jeszcze leków ani tym bardziej skutecznych szczepionek. Choroba nie powinna dyktować w naszym życiu warunków, a my nie możemy się jej całkowicie podporządkowywać: nie trzeba automatycznie zmieniać trybu życia, diety, zachowań czy praktykowanych rzeczy. Jeśli przed zachorowaniem biegaliśmy na przykład codziennie kilka kilometrów, to o ile lekarz nam tego kategorycznie nie zabronił, nic nie stoi na przeszkodzie, aby dalej praktykować taką formę aktywności fizycznej. Będzie ona nawet całkiem wskazana, ponieważ dzięki temu można hartować swój organizm i tym samym znacznie podnosić jego odporność. Trzeba też koniecznie pamiętać, że o wiele skuteczniejsze od zwalczania choroby jest jej zapobieganie w postaci różnych działań profilaktycznych. Zaliczać się mogą do nich przede wszystkim zażywane odpowiednie witaminy i suplementy farmaceutyczne, ale również praktykowanie zdrowego i aktywnego trybu życia oraz zoptymalizowanego odżywiania (czyli eliminacja niezdrowych, szkodliwych składników pokarmowych, mających negatywny wpływ na organizm).

Diety owocowe, warzywne i głodówki

Wśród polecanych sposobów na skuteczne odchudzanie, które nie powoduje efektu jo-jo i które można stosować dość często (w porównaniu z innymi dietami) są przede wszystkim różnego rodzaju diety owocowe i warzywne. Ich głównym założeniem jest unikanie spożywania innych pokarmów niż właśnie warzywa i owoce, ale jednocześnie nie zakładają one całkowitej rezygnacji z takich składników pokarmowych. Trzeba bowiem pamiętać, że organizm nawet w czasie odchudzania potrzebuje odpowiedniej ilości węglowodanów, cukrów i tłuszczy, których warzywa oraz owoce w większości mu nie dostarczają.
Dlatego takie diety zakładają spożywanie na przykład mięsa czy ciemnego pieczywa, ale w bardzo małych, znikomych ilościach. Sama dieta opiera się zazwyczaj na zrównoważonym jadłospisie polegającym na wykorzystaniu warzyw i owoców pod przeróżną postacią: od surowców po gotowane a nawet pieczone.

W czasie diety je się więc na przykład warzywne koktajle i kleiki, pije owocowe soki i zupy, je zapiekane gruszki albo jabłka z niewielką ilością ryżu. Przez większość dietetyków takie diety są oceniane bardzo pozytywnie, zwłaszcza że dostarczają organizmowi potrzebną ilość kalorii oraz energii niezbędnych do jego funkcjonowania. W opozycji do takich diet stoją jednak tak zwane głodówki, które nie mają absolutnie żadnego uzasadnienia ani dietetycznego, ani tym bardziej zdrowotnego. Rezygnacja z jedzenia nawet na krótki czas może bowiem przynieść więcej szkód niż pożytku, ponieważ organizm powoli się wyniszcza i zmienia swoje procesy i funkcje życiowe, próbując dostosować je do nowych warunków. Głodówki nie mają również usprawiedliwienia ze strony dietetycznej, ponieważ nawet ścisła głodówka prowadzona przez kilka dni nie przyniesie żadnych pozytywnych efektów – nie schudniemy nagle dziesięciu kilogramów i nie pozbędziemy się niechcianej oponki na brzuchu. Odchudzanie się powinno być procesem długotrwałym i wieloetapowym, który nie polega na doraźnym głodzeniu się, ale jest przemyślanym schematem bezpiecznym dla naszego zdrowia i organizmu.

Zdrowy tryb życia – jak go praktykować

Każdy z nas chce być zdrowy i unikać chorowania na poważne dolegliwości, które mogłyby znacznie uprzykrzyć mu życie lub nawet wprawić je w stan poważnego zagrożenia (jak w przypadku chorób cywilizacyjnych). Niestety okazuje się, że zazwyczaj nie mamy żadnego wpływu na nasze zdrowie – możemy jedynie zrobić kilka rzeczy, aby utrzymać je w jak najlepszej kondycji. Wbrew pozorom nie trzeba wiele, aby prowadzić zdrowy tryb życia: wystarczy jedynie trzymać odpowiednią dietę, regularnie ćwiczyć, spać odpowiednią ilość czasu i nie przemęczać organizmu. Jednak jak to zrobić w czasach, gdy wszystko dzieje się szybko, a przeciętny człowiek bardziej skupia się na karierze i zarabianiu pieniędzy niż na utrzymywaniu zdrowego i optymalnego trybu życia?
Można na przykład ustalić sobie z góry grafik ćwiczeń na każdy tydzień i rygorystycznie się go trzymać – nawet brzydka pogoda, padający deszcz czy utrzymujący się w kwietniu śnieg nie mogą być wymówką do tego, aby danego dnia nie biegać lub darować sobie ćwiczenia na świeżym powietrzu. Jeśli zaś boimy się, że w czasie treningu złapiemy katar lub poważniej zachorujemy, zawsze można zamiast tego wybrać się na siłownię lub fitness, zastępując ćwiczenia na dworze ćwiczeniami w sali. Warto również zadbać o to, aby po każdym takim wysiłku odpowiednio wypocząć i zregenerować organizm, co wiąże się z zapewnianiem mu dostatecznej ilości snu. Co prawda każdy organizm jest inny i inaczej reaguje na potrzebę snu, ale 6 godzin dziennie to absolutne minimum, aby mógł się on chociaż w części zregenerować. Regeneracja ta wiąże się również z zapewnianiem mu odpowiedniej ilości odpowiednich składników pokarmowych. Unikanie tłuszczy, cukrów oraz węglowodanów powinno być głównym założeniem każdej zdrowej diety i zdrowego odżywiania się. Trzeba również skończyć z podjadaniem między posiłkami, jedzeniem na noc (kiedy organizm się częściowo „wyłącza” i jego metabolizm nie działa tak płynnie jak za dnia), a także zrezygnować z różnego rodzaju używek. To właśnie one mają bowiem najbardziej negatywny wpływ na nasze zdrowie i sprawiają, że praktykowane zdrowego trybu życia może być bardzo utrudnione.

Szanuj zdrowie, masz tylko jedno

Popularne powiedzenie mówiące o tym, aby szanować zdrowie, ponieważ ma się je tylko jedno, jest aktualne i do dnia dzisiejszego na całym świecie. Nabiera jednak zupełnie nowego znaczenia w kontekście nowoczesnego trybu życia, gdzie ludzie nie mają czasu, aby dbać o swoje zdrowie, ponieważ skupiają się na zupełnie innych rzeczach. Jak więc szanować swoje zdrowie w czasach, gdy wszystko działa przeciw nam i gdy z każdej strony jesteśmy kuszeni do tego, aby zrezygnować ze zdrowia na rzecz jakiejś – zazwyczaj krótkotrwałej – przyjemności?
Przede wszystkim ważne jest tu posiadanie wyjątkowo silnej woli, dzięki której można się oprzeć ów różnorodnych pokusom i która pozwala nam mimo wszystko zachować i praktykować zdrowy tryb życia a w rezultacie szanować samo zdrowie. Warto również czasami przestać być modnym i przestać postępować zgodnie z aktualnymi trendami, jeśli godzą one w zasady zdrowego postępowania. Chodzi tu przede wszystkim o takie postępowanie jak unikanie noszenia czapki i szalika w czasie zimy, ponieważ są one niemodne czy ubieranie się niestosownie do pogody (zbyt cienko, zbyt grubo), byle tylko dostosować się do aktualnej mody. Niestety wiele osób nie docenia i nie szanuje dobra, jakim jest własne zdrowie, czego naturalną przyczyną jest zapadanie na wiele różnych chorób, niekiedy wyjątkowo tragicznych i kończących się przedwczesną śmiercią. Jednak dopiero po zachorowaniu wiele osób uświadamia sobie, że mogłoby tego uniknąć, gdyby rzuciło palenie lub przestało nadużywać alkoholu, nie mówiąc już o braniu narkotyków czy korzystaniu z innych używek. Poważny błąd w uświadamianiu społeczeństwa o ogromnej wartości zdrowia tkwi jednak już w samym procesie edukacyjnym. Dzieci nie są już uczone o tym, jak dbać o zdrowie, zachowywać higienę i jak prowadzić zdrowy tryb życia. Brak edukacji na ten temat w przedszkolu czy w szkole podstawowej skutkuje następnie negatywnymi efektami w przyszłości – gdy gimnazjaliści i w rezultacie licealiści nie mają potem zielonego pojęcia o tym, jak o ów zdrowie dbać i na czym polega jego szanowanie.

Zdrowie włosów

Naukowcy odkryli jakiś czas temu, że wygląd naszych włosów jest zapisem tego w jakim stanie był nasz organizm w czasie kiedy owe włosy rosły. Po wyglądzie włosa można określić dokładnie kiedy miałyśmy lepsza dietę, kiedy przeżywałyśmy więcej stresu oraz kiedy lepiej nam się żyło i kiedy spadły nam poszczególne hormony, a kiedy inne się podniosły. Ponadto po wyglądzie włosa można ocenić to, czy ktoś ma tendencję do zapadania na choroby serca. Ilość kreatyny podobno bardzo koreluje z odpornością na zawały serca i inne choroby układu krążenia. Ponadto na włosach widać zapis naszych chorób. Najciekawsze są bardzo długie włosy kobiet. Naukowcy uwielbiają takie włosy, bo można jak na dłonie widzieć historię życia właścicielki włosa. Niektórzy lekarze są w stanie za pomocą badania struktury włosa są w stanie określić jakie jest ryzyko zapadalności na raka piersi. Oczywiście badanie struktury włosa odbywa się pod mikroskopem, nie da się na oko określić po wyglądzie włosa w jakim stanie jest właścicielka tegoż włosa.

Naukowcy stwierdzili, że proces siwienia rozpoczyna się głęboko w naskórku i nie jesteśmy w stanie zapobiec osiwieniu naszej głowy. Siwieje ponad połowa populacji przed ukończeniem pięćdziesiątki. Siwiejemy na skutek tego, że melanocyty, a więc komórki, które mają za zadanie wytwarzać barwnik, tracą powoli swoje właściwości i przestają spełniać swoje funkcje, tak jak wiele innych cząstek naszego ciała w pewnym wieku odmawia nam posłuszeństwa i przestaje działać zgodnie ze swoim przeznaczeniem. Nie dość, że owe komórki przestają spełnić swoją rolę, to również pomniejsza się ich ogólna ilość, zaczynają zamierać i znikać bezpowrotnie z organizmu człowieka. Wtedy już niestety trzeba pogodzić się z tym, że proces siwienia będzie nieodwracalny, a kobieta, jeśli zechce mieć zawsze intensywny kolor na głowie, będzie musiała wspomóc się farbowaniem włosów. Siwienie zaczyna się od wyrastania nowych włosów, całkowicie siwych. Nie jest tak, że wszystkie włosy stopniowo matowieją, bo nie są w stanie, skoro są martwe.