Szukaj
Kalendarz
    Listopad 2017
    P W Ś C P S N
    « Lis    
     12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    27282930  
Operacje plastyczne
    Każdy chce wyglądać pięknie i pociągająco i tyczy się to już nie tylko pań, ale również panów, którzy coraz częściej decydują się na różne kuracje zdrowotne i estetyczne, żeby tylko lepiej wyglądać. To jedna z przyczyn, dla której w Polsce tak szybko i tak prężnie rozwija się medycyna estetyczna i dla której Polacy tak chętnie poddają się różnym zabiegom upiększającym. Niektóre z nich z medycznego punktu widzenia mogą być nawet bardzo niebezpieczne, zwłaszcza gdy wiążą się z zabiegiem operacyjnym, czyli inwazyjnym modyfikowaniem czyjegoś wyglądu. Są oczywiście takie techniki medycyny estetycznej, które nie wymagają zaangażowania operacyjnego czy farmaceutycznego. Chodzi tu głównie o stosowanie różnych kremów i maści na bazie przeróżnych ziół albo biopierwiastków, które wpływają pozytywnie na organizm i jednocześnie nie powodują u niego wyniszczeń od środka. Takie kuracje estetyczne nazywane są w medycynie działaniami nieinwazyjnymi i bardzo często są nawet polecane przez lekarzy dermatologów. Ponieważ jednak cała medycyna – nie tylko estetyczna i nie tylko związana z branżą kosmetyczną – wciąż się rozwija i ewoluuje, bardzo prawdopodobne, że w ciągu kolejnych kilkunastu lat lekarze opracują jeszcze inne metody skutecznego zmieniania i upiększania wyglądu.

    Chodzi przede wszystkim o wyeliminowanie z medycyny estetycznej różnego rodzaj operacji i zabiegów operacyjnych, które mogą mieć negatywny wpływ na organizm i choć z pozoru dają pozytywne efekty (polepszenie wyglądu), to na dłuższą metę okazują się bardzo groźne. Tak jest na przykład w przypadku niegroźnego wedle opinii publicznej botoksu, zwanego medycznie jadem kiełbasianym. Jego działanie na skórę, wygładzanie zmarszczek i odmładzanie jej jest widoczne praktycznie od razu, zwłaszcza gdy zabieg ten wykona profesjonalny lekarz. Jednak jeśli są one stale ponawiane i regularnie powtarzane, organizm zaczyna bardzo negatywnie reagować na ten związek chemiczny, co często prowadzi do wyjątkowo niebezpiecznych powikłań zdrowotnych.

zdrowie

Choroba to nie wyrok śmierci!

Ludzki organizm nigdy nie był dostosowany do stanu zwanego w medycynie chorobą, czyli związanego z nawet najmniejszym zaburzeniem funkcjonowania organizmu lub jednego z jego układów. Tym samym poprzez chorowanie – czy to będzie zwyczajne przeziębienie lub grypa czy też rak lub równie poważna choroba – bardzo silnie osłabiamy nasz organizm i sprawiamy, że zaczyna on nieodpowiednio funkcjonować. Ważne jest wtedy, aby jak najszybciej wyjść ze stanu choroby i z powrotem wejść w stan zdrowia, co jednak nie zawsze jest możliwe do zrealizowania w krótkim czasie, a niekiedy okazuje się nawet zupełnie niemożliwe (jak w przypadku śmiertelnych chorób). Pomocą w powrocie do zdrowia są oczywiście różnego rodzaju leki, farmaceutyki oraz kuracje zalecone przez wykwalifikowanego lekarza.
W żadnym wypadku zapadając na jakąkolwiek chorobę nie można się jej od razu poddawać i sądzić, że jest ona automatycznym wyrokiem śmierci. I to nawet wtedy, gdy mamy do czynienia z poważnymi chorobami typu AIDS, nowotwory czy stwardnienie rozsiane, na które nie ma jeszcze leków ani tym bardziej skutecznych szczepionek. Choroba nie powinna dyktować w naszym życiu warunków, a my nie możemy się jej całkowicie podporządkowywać: nie trzeba automatycznie zmieniać trybu życia, diety, zachowań czy praktykowanych rzeczy. Jeśli przed zachorowaniem biegaliśmy na przykład codziennie kilka kilometrów, to o ile lekarz nam tego kategorycznie nie zabronił, nic nie stoi na przeszkodzie, aby dalej praktykować taką formę aktywności fizycznej. Będzie ona nawet całkiem wskazana, ponieważ dzięki temu można hartować swój organizm i tym samym znacznie podnosić jego odporność. Trzeba też koniecznie pamiętać, że o wiele skuteczniejsze od zwalczania choroby jest jej zapobieganie w postaci różnych działań profilaktycznych. Zaliczać się mogą do nich przede wszystkim zażywane odpowiednie witaminy i suplementy farmaceutyczne, ale również praktykowanie zdrowego i aktywnego trybu życia oraz zoptymalizowanego odżywiania (czyli eliminacja niezdrowych, szkodliwych składników pokarmowych, mających negatywny wpływ na organizm).

Diety owocowe, warzywne i głodówki

Wśród polecanych sposobów na skuteczne odchudzanie, które nie powoduje efektu jo-jo i które można stosować dość często (w porównaniu z innymi dietami) są przede wszystkim różnego rodzaju diety owocowe i warzywne. Ich głównym założeniem jest unikanie spożywania innych pokarmów niż właśnie warzywa i owoce, ale jednocześnie nie zakładają one całkowitej rezygnacji z takich składników pokarmowych. Trzeba bowiem pamiętać, że organizm nawet w czasie odchudzania potrzebuje odpowiedniej ilości węglowodanów, cukrów i tłuszczy, których warzywa oraz owoce w większości mu nie dostarczają.
Dlatego takie diety zakładają spożywanie na przykład mięsa czy ciemnego pieczywa, ale w bardzo małych, znikomych ilościach. Sama dieta opiera się zazwyczaj na zrównoważonym jadłospisie polegającym na wykorzystaniu warzyw i owoców pod przeróżną postacią: od surowców po gotowane a nawet pieczone.

W czasie diety je się więc na przykład warzywne koktajle i kleiki, pije owocowe soki i zupy, je zapiekane gruszki albo jabłka z niewielką ilością ryżu. Przez większość dietetyków takie diety są oceniane bardzo pozytywnie, zwłaszcza że dostarczają organizmowi potrzebną ilość kalorii oraz energii niezbędnych do jego funkcjonowania. W opozycji do takich diet stoją jednak tak zwane głodówki, które nie mają absolutnie żadnego uzasadnienia ani dietetycznego, ani tym bardziej zdrowotnego. Rezygnacja z jedzenia nawet na krótki czas może bowiem przynieść więcej szkód niż pożytku, ponieważ organizm powoli się wyniszcza i zmienia swoje procesy i funkcje życiowe, próbując dostosować je do nowych warunków. Głodówki nie mają również usprawiedliwienia ze strony dietetycznej, ponieważ nawet ścisła głodówka prowadzona przez kilka dni nie przyniesie żadnych pozytywnych efektów – nie schudniemy nagle dziesięciu kilogramów i nie pozbędziemy się niechcianej oponki na brzuchu. Odchudzanie się powinno być procesem długotrwałym i wieloetapowym, który nie polega na doraźnym głodzeniu się, ale jest przemyślanym schematem bezpiecznym dla naszego zdrowia i organizmu.

Lekarz idealny

Poszukiwanie dobrego lekarza któremu jest się w stanie zaufać po miesiącach wizyt u lekarzy którym wiele jeszcze brakuje do profesjonalizmu i szacunku dla pacjenta jest zajęciem trudnym i wiele osób jest zniechęconych i ostatecznie zamiast podjąć leczenie zupełnie z niego rezygnuje. Dobry lekarz powinien przede wszystkim okazywać pacjentowi szacunek iż zainteresowanie, nie chodzi tu o sympatie bo lekarz nie musi być miły ale ma być uprzejmy, konkretny, fachowy, udzielać wyczerpujących odpowiedzi, nie traktować pytań jako głupich. Dobry lekarz to na pewno dobry fachowiec z doświadczeniem, który najpierw szuka przyczyn, bada pacjenta, kieruje na inne badania a dopiero potem stawia diagnozę i zapisuje leczenie. A na co dzień przecież często najpierw dostajemy leki a potem są badania, albo ich w ogóle nie ma. O dobrego lekarza chcemy wracać bo wiemy, że nam pomoże. Taka osoba nie może nas odstraszać, zwłaszcza jeśli problem zdrowotny jest poważny. Idealnemu lekarzowi jesteśmy w stanie powiedzieć wszystko i nie ukrywamy przed nim nawet wstydliwych sekretów które mogą mieć wpływ na nasze zdrowie i leczenie.

Specjaliści

Specjalizacja wśród lekarzy to konieczność bo przecież jeden lekarz nie, może leczyć wszystkiego. Z tego powodu nawet wśród jednej dziedziny np. chirurgii mamy lekarzy specjalizujących się w zupełnie innych badaniach, zabiegach i sposobach leczenia. Wąska specjalizacja umożliwia lekarzowi dogłębne poznanie problemu, skoncentrowanie się na jednym schorzeniu, na szukaniu sposobów jego leczenia. Są jednak tez lekarze o kilku specjalizacjach, powiązanych ze sobą bo wtedy taki lekarz ma szersze spojrzenie na chorobę, szuka wielu przyczyn a nie z góry zakłada, że to i to jest powodem dolegliwości. Jak widać i jeden stan i drugi mają swoje plusy i minusy. Zanim jednak trafia się do specjalisty przechodzimy przez lekarza ogólnego, rodzinnego który wstępnie analizuje nasz przypadek i kieruje do odpowiedniej poradni. I tak z kolanami trafimy do ortopedy lub chirurga o rozszerzonej specjalizacji, z problemami skórnymi do dermatologa, z oczami do okulisty, z bólami głowy do neurologa itd. W niektórych chorobach, np. w bólu głowy jest potrzebna nie tylko u neurologa, ale warto tez wybrać się do okulisty i endokrynologa bo tak ogólne dolegliwości mają często skomplikowane i ukryte podłoże, warto więc wykluczyć wszystkie przyczyny zanim podejmie się leczenie.

Zdrowy tryb życia – jak go praktykować

Każdy z nas chce być zdrowy i unikać chorowania na poważne dolegliwości, które mogłyby znacznie uprzykrzyć mu życie lub nawet wprawić je w stan poważnego zagrożenia (jak w przypadku chorób cywilizacyjnych). Niestety okazuje się, że zazwyczaj nie mamy żadnego wpływu na nasze zdrowie – możemy jedynie zrobić kilka rzeczy, aby utrzymać je w jak najlepszej kondycji. Wbrew pozorom nie trzeba wiele, aby prowadzić zdrowy tryb życia: wystarczy jedynie trzymać odpowiednią dietę, regularnie ćwiczyć, spać odpowiednią ilość czasu i nie przemęczać organizmu. Jednak jak to zrobić w czasach, gdy wszystko dzieje się szybko, a przeciętny człowiek bardziej skupia się na karierze i zarabianiu pieniędzy niż na utrzymywaniu zdrowego i optymalnego trybu życia?
Można na przykład ustalić sobie z góry grafik ćwiczeń na każdy tydzień i rygorystycznie się go trzymać – nawet brzydka pogoda, padający deszcz czy utrzymujący się w kwietniu śnieg nie mogą być wymówką do tego, aby danego dnia nie biegać lub darować sobie ćwiczenia na świeżym powietrzu. Jeśli zaś boimy się, że w czasie treningu złapiemy katar lub poważniej zachorujemy, zawsze można zamiast tego wybrać się na siłownię lub fitness, zastępując ćwiczenia na dworze ćwiczeniami w sali. Warto również zadbać o to, aby po każdym takim wysiłku odpowiednio wypocząć i zregenerować organizm, co wiąże się z zapewnianiem mu dostatecznej ilości snu. Co prawda każdy organizm jest inny i inaczej reaguje na potrzebę snu, ale 6 godzin dziennie to absolutne minimum, aby mógł się on chociaż w części zregenerować. Regeneracja ta wiąże się również z zapewnianiem mu odpowiedniej ilości odpowiednich składników pokarmowych. Unikanie tłuszczy, cukrów oraz węglowodanów powinno być głównym założeniem każdej zdrowej diety i zdrowego odżywiania się. Trzeba również skończyć z podjadaniem między posiłkami, jedzeniem na noc (kiedy organizm się częściowo „wyłącza” i jego metabolizm nie działa tak płynnie jak za dnia), a także zrezygnować z różnego rodzaju używek. To właśnie one mają bowiem najbardziej negatywny wpływ na nasze zdrowie i sprawiają, że praktykowane zdrowego trybu życia może być bardzo utrudnione.