Szukaj
Kalendarz
    Lipiec 2017
    P W Ś C P S N
    « Lis    
     12
    3456789
    10111213141516
    17181920212223
    24252627282930
    31  
Operacje plastyczne
    Każdy chce wyglądać pięknie i pociągająco i tyczy się to już nie tylko pań, ale również panów, którzy coraz częściej decydują się na różne kuracje zdrowotne i estetyczne, żeby tylko lepiej wyglądać. To jedna z przyczyn, dla której w Polsce tak szybko i tak prężnie rozwija się medycyna estetyczna i dla której Polacy tak chętnie poddają się różnym zabiegom upiększającym. Niektóre z nich z medycznego punktu widzenia mogą być nawet bardzo niebezpieczne, zwłaszcza gdy wiążą się z zabiegiem operacyjnym, czyli inwazyjnym modyfikowaniem czyjegoś wyglądu. Są oczywiście takie techniki medycyny estetycznej, które nie wymagają zaangażowania operacyjnego czy farmaceutycznego. Chodzi tu głównie o stosowanie różnych kremów i maści na bazie przeróżnych ziół albo biopierwiastków, które wpływają pozytywnie na organizm i jednocześnie nie powodują u niego wyniszczeń od środka. Takie kuracje estetyczne nazywane są w medycynie działaniami nieinwazyjnymi i bardzo często są nawet polecane przez lekarzy dermatologów. Ponieważ jednak cała medycyna – nie tylko estetyczna i nie tylko związana z branżą kosmetyczną – wciąż się rozwija i ewoluuje, bardzo prawdopodobne, że w ciągu kolejnych kilkunastu lat lekarze opracują jeszcze inne metody skutecznego zmieniania i upiększania wyglądu.

    Chodzi przede wszystkim o wyeliminowanie z medycyny estetycznej różnego rodzaj operacji i zabiegów operacyjnych, które mogą mieć negatywny wpływ na organizm i choć z pozoru dają pozytywne efekty (polepszenie wyglądu), to na dłuższą metę okazują się bardzo groźne. Tak jest na przykład w przypadku niegroźnego wedle opinii publicznej botoksu, zwanego medycznie jadem kiełbasianym. Jego działanie na skórę, wygładzanie zmarszczek i odmładzanie jej jest widoczne praktycznie od razu, zwłaszcza gdy zabieg ten wykona profesjonalny lekarz. Jednak jeśli są one stale ponawiane i regularnie powtarzane, organizm zaczyna bardzo negatywnie reagować na ten związek chemiczny, co często prowadzi do wyjątkowo niebezpiecznych powikłań zdrowotnych.

odżywianie

Diety owocowe, warzywne i głodówki

Wśród polecanych sposobów na skuteczne odchudzanie, które nie powoduje efektu jo-jo i które można stosować dość często (w porównaniu z innymi dietami) są przede wszystkim różnego rodzaju diety owocowe i warzywne. Ich głównym założeniem jest unikanie spożywania innych pokarmów niż właśnie warzywa i owoce, ale jednocześnie nie zakładają one całkowitej rezygnacji z takich składników pokarmowych. Trzeba bowiem pamiętać, że organizm nawet w czasie odchudzania potrzebuje odpowiedniej ilości węglowodanów, cukrów i tłuszczy, których warzywa oraz owoce w większości mu nie dostarczają.
Dlatego takie diety zakładają spożywanie na przykład mięsa czy ciemnego pieczywa, ale w bardzo małych, znikomych ilościach. Sama dieta opiera się zazwyczaj na zrównoważonym jadłospisie polegającym na wykorzystaniu warzyw i owoców pod przeróżną postacią: od surowców po gotowane a nawet pieczone.

W czasie diety je się więc na przykład warzywne koktajle i kleiki, pije owocowe soki i zupy, je zapiekane gruszki albo jabłka z niewielką ilością ryżu. Przez większość dietetyków takie diety są oceniane bardzo pozytywnie, zwłaszcza że dostarczają organizmowi potrzebną ilość kalorii oraz energii niezbędnych do jego funkcjonowania. W opozycji do takich diet stoją jednak tak zwane głodówki, które nie mają absolutnie żadnego uzasadnienia ani dietetycznego, ani tym bardziej zdrowotnego. Rezygnacja z jedzenia nawet na krótki czas może bowiem przynieść więcej szkód niż pożytku, ponieważ organizm powoli się wyniszcza i zmienia swoje procesy i funkcje życiowe, próbując dostosować je do nowych warunków. Głodówki nie mają również usprawiedliwienia ze strony dietetycznej, ponieważ nawet ścisła głodówka prowadzona przez kilka dni nie przyniesie żadnych pozytywnych efektów – nie schudniemy nagle dziesięciu kilogramów i nie pozbędziemy się niechcianej oponki na brzuchu. Odchudzanie się powinno być procesem długotrwałym i wieloetapowym, który nie polega na doraźnym głodzeniu się, ale jest przemyślanym schematem bezpiecznym dla naszego zdrowia i organizmu.

Jak się zdrowo odżywiać?

Teoretycznie każdy z nas zna zasady prawidłowego odżywiania się, unikania jedzenia fast foodów, korzystania z używek i redukowania w swojej codziennej diecie tłuszczy oraz węglowodanów. Teoretycznie, bo w praktyce to już nie wygląda tak kolorowo, ponieważ mało komu się chce przestrzegać tych kilku podstawowych zasad. Zwykle są one dla nas zbyt wymagające – po co gotować na parze, skoro można stek wrzucić na patelnię z tłuszczem i usmażyć w kilka chwil; dlaczego rezygnować z alkoholu, skoro doskonale pasuje do kolacji czy obiadu, a codzienny kieliszek koniaku jeszcze nikomu nie zaszkodził? Zasady zdrowego i optymalnego odżywiania się są jednak brutalne i wymagające – nie będziemy zdrowi, szczupli i nie będziemy mieć doskonałej kondycji fizycznej, jeśli ich przestrzeganie nie będzie nas interesowało.
Według wielu lekarzy dietetyków oraz niemedycznych specjalistów w tym zakresie to właśnie zdrowe odżywianie jest najskuteczniejszą dietą idealną dla każdego organizmu. Zasady takiego odżywiania są bowiem uniwersalnie dostosowane do ogólnego funkcjonowania organizmu, dlatego można je stosować w każdym przypadku. Nie trzeba bowiem chyba nikogo przekonywać, że rezygnacja z tłustych lub smażonych potraw z pewnością pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie, a ograniczenie słodyczy i czekolad będzie miało wpływ na naszą wagę (może nie od razu, ale efekt z pewnością będzie w końcu widoczny). Dodatkowo takie odżywianie się ma poważne skutki w kontekście samego zdrowia: zapobiega gromadzeniu się nadmiernej tkanki tłuszczowej, co ma wpływ na nasze serce i układ krążenia, zapobiega chorobom sercowym i wieńcowym a także miażdżycy. Zdrowa dieta to również praktyczna ochrona przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi, w tym zapaleniami trzustki, wątroby (poprzez eliminację alkoholu) oraz oczywiście cukrzycy. Aby zdrowo się odżywiać nie trzeba wiele: wystarczy wzbogacić jadłospis warzywami i owocami, wyeliminować tłuste potrawy oraz zwiększyć ilość spożywanego nabiału i produktów pochodzenia roślinnego.