Szukaj
Kalendarz
    Marzec 2013
    P W Ś C P S N
    « Lut   Kwi »
     123
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
Operacje plastyczne
    Każdy chce wyglądać pięknie i pociągająco i tyczy się to już nie tylko pań, ale również panów, którzy coraz częściej decydują się na różne kuracje zdrowotne i estetyczne, żeby tylko lepiej wyglądać. To jedna z przyczyn, dla której w Polsce tak szybko i tak prężnie rozwija się medycyna estetyczna i dla której Polacy tak chętnie poddają się różnym zabiegom upiększającym. Niektóre z nich z medycznego punktu widzenia mogą być nawet bardzo niebezpieczne, zwłaszcza gdy wiążą się z zabiegiem operacyjnym, czyli inwazyjnym modyfikowaniem czyjegoś wyglądu. Są oczywiście takie techniki medycyny estetycznej, które nie wymagają zaangażowania operacyjnego czy farmaceutycznego. Chodzi tu głównie o stosowanie różnych kremów i maści na bazie przeróżnych ziół albo biopierwiastków, które wpływają pozytywnie na organizm i jednocześnie nie powodują u niego wyniszczeń od środka. Takie kuracje estetyczne nazywane są w medycynie działaniami nieinwazyjnymi i bardzo często są nawet polecane przez lekarzy dermatologów. Ponieważ jednak cała medycyna – nie tylko estetyczna i nie tylko związana z branżą kosmetyczną – wciąż się rozwija i ewoluuje, bardzo prawdopodobne, że w ciągu kolejnych kilkunastu lat lekarze opracują jeszcze inne metody skutecznego zmieniania i upiększania wyglądu.

    Chodzi przede wszystkim o wyeliminowanie z medycyny estetycznej różnego rodzaj operacji i zabiegów operacyjnych, które mogą mieć negatywny wpływ na organizm i choć z pozoru dają pozytywne efekty (polepszenie wyglądu), to na dłuższą metę okazują się bardzo groźne. Tak jest na przykład w przypadku niegroźnego wedle opinii publicznej botoksu, zwanego medycznie jadem kiełbasianym. Jego działanie na skórę, wygładzanie zmarszczek i odmładzanie jej jest widoczne praktycznie od razu, zwłaszcza gdy zabieg ten wykona profesjonalny lekarz. Jednak jeśli są one stale ponawiane i regularnie powtarzane, organizm zaczyna bardzo negatywnie reagować na ten związek chemiczny, co często prowadzi do wyjątkowo niebezpiecznych powikłań zdrowotnych.

Miesięczne wpisy: Marzec 2013

Diety owocowe, warzywne i głodówki

Wśród polecanych sposobów na skuteczne odchudzanie, które nie powoduje efektu jo-jo i które można stosować dość często (w porównaniu z innymi dietami) są przede wszystkim różnego rodzaju diety owocowe i warzywne. Ich głównym założeniem jest unikanie spożywania innych pokarmów niż właśnie warzywa i owoce, ale jednocześnie nie zakładają one całkowitej rezygnacji z takich składników pokarmowych. Trzeba bowiem pamiętać, że organizm nawet w czasie odchudzania potrzebuje odpowiedniej ilości węglowodanów, cukrów i tłuszczy, których warzywa oraz owoce w większości mu nie dostarczają.
Dlatego takie diety zakładają spożywanie na przykład mięsa czy ciemnego pieczywa, ale w bardzo małych, znikomych ilościach. Sama dieta opiera się zazwyczaj na zrównoważonym jadłospisie polegającym na wykorzystaniu warzyw i owoców pod przeróżną postacią: od surowców po gotowane a nawet pieczone.

W czasie diety je się więc na przykład warzywne koktajle i kleiki, pije owocowe soki i zupy, je zapiekane gruszki albo jabłka z niewielką ilością ryżu. Przez większość dietetyków takie diety są oceniane bardzo pozytywnie, zwłaszcza że dostarczają organizmowi potrzebną ilość kalorii oraz energii niezbędnych do jego funkcjonowania. W opozycji do takich diet stoją jednak tak zwane głodówki, które nie mają absolutnie żadnego uzasadnienia ani dietetycznego, ani tym bardziej zdrowotnego. Rezygnacja z jedzenia nawet na krótki czas może bowiem przynieść więcej szkód niż pożytku, ponieważ organizm powoli się wyniszcza i zmienia swoje procesy i funkcje życiowe, próbując dostosować je do nowych warunków. Głodówki nie mają również usprawiedliwienia ze strony dietetycznej, ponieważ nawet ścisła głodówka prowadzona przez kilka dni nie przyniesie żadnych pozytywnych efektów – nie schudniemy nagle dziesięciu kilogramów i nie pozbędziemy się niechcianej oponki na brzuchu. Odchudzanie się powinno być procesem długotrwałym i wieloetapowym, który nie polega na doraźnym głodzeniu się, ale jest przemyślanym schematem bezpiecznym dla naszego zdrowia i organizmu.

Jak się zdrowo odżywiać?

Teoretycznie każdy z nas zna zasady prawidłowego odżywiania się, unikania jedzenia fast foodów, korzystania z używek i redukowania w swojej codziennej diecie tłuszczy oraz węglowodanów. Teoretycznie, bo w praktyce to już nie wygląda tak kolorowo, ponieważ mało komu się chce przestrzegać tych kilku podstawowych zasad. Zwykle są one dla nas zbyt wymagające – po co gotować na parze, skoro można stek wrzucić na patelnię z tłuszczem i usmażyć w kilka chwil; dlaczego rezygnować z alkoholu, skoro doskonale pasuje do kolacji czy obiadu, a codzienny kieliszek koniaku jeszcze nikomu nie zaszkodził? Zasady zdrowego i optymalnego odżywiania się są jednak brutalne i wymagające – nie będziemy zdrowi, szczupli i nie będziemy mieć doskonałej kondycji fizycznej, jeśli ich przestrzeganie nie będzie nas interesowało.
Według wielu lekarzy dietetyków oraz niemedycznych specjalistów w tym zakresie to właśnie zdrowe odżywianie jest najskuteczniejszą dietą idealną dla każdego organizmu. Zasady takiego odżywiania są bowiem uniwersalnie dostosowane do ogólnego funkcjonowania organizmu, dlatego można je stosować w każdym przypadku. Nie trzeba bowiem chyba nikogo przekonywać, że rezygnacja z tłustych lub smażonych potraw z pewnością pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie, a ograniczenie słodyczy i czekolad będzie miało wpływ na naszą wagę (może nie od razu, ale efekt z pewnością będzie w końcu widoczny). Dodatkowo takie odżywianie się ma poważne skutki w kontekście samego zdrowia: zapobiega gromadzeniu się nadmiernej tkanki tłuszczowej, co ma wpływ na nasze serce i układ krążenia, zapobiega chorobom sercowym i wieńcowym a także miażdżycy. Zdrowa dieta to również praktyczna ochrona przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi, w tym zapaleniami trzustki, wątroby (poprzez eliminację alkoholu) oraz oczywiście cukrzycy. Aby zdrowo się odżywiać nie trzeba wiele: wystarczy wzbogacić jadłospis warzywami i owocami, wyeliminować tłuste potrawy oraz zwiększyć ilość spożywanego nabiału i produktów pochodzenia roślinnego.

Skuteczna dieta na odchudzanie

O skuteczności wielu kuracji odchudzających mówiono już bardzo dużo: przeprowadzano testy, badania, analizowano i porównywano ze sobą konkretne diety. A wszystko w poszukiwaniu takiej kuracji, która mogłaby być uniwersalnie stosowana w każdym przypadku, niezależnie od tego, o jaki organizm chodzi i jak on funkcjonuje. Stosując dietę na odchudzanie trzeba bowiem pamiętać, że nie można troszczyć się wyłącznie o samo zrzucenie zbędnych i niechcianych kilogramów, ale również o zachowanie swojego zdrowia. Z tego względu wszelkie diety polegające na okresowych głodówkach powinny być całkowicie zakazane, ponieważ jedynie szkodzą naszemu organizmowi i nie przynoszą żadnych pozytywnych efektów. Trzeba bowiem być wyjątkowo naiwnym, aby uwierzyć, że trzydniowy okres bez jedzenia faktycznie pozwoli nam zrzucić kilka nadprogramowych kilogramów.
Sfera stosowanych i zalecanych współcześnie diet odchudzających jest bardzo rozległa: od diet owocowych i warzywnych, przez diety kalafiorowe, dyniowe czy buraczane, po popularne diety kapuściane, ryżowe, kopenhaskie albo dietę Dukana. I choć każda z nich ma niewątpliwie swoje liczne zalety i w pewnych warunkach faktycznie pozwala na skuteczne i szybkie chudnięcie, to jednak stosowanie ich bez choćby minimalnej wiedzy na temat naszego organizmu może być dość niebezpieczne. Przed rozpoczęciem jakiejkolwiek kuracji odchudzającej warto się najpierw zastanowić, jakie jest podłoże naszej otyłości: czy powodem jest zbytnie obżarstwo czy też przyczyny tkwić mogą na przykład w przyjmowanych lekach. Nie ma również co patrzeć na tak zwane wskaźniki skuteczności, które charakteryzują poszczególne diety – jeśli chcemy mieć pewność, że w naszym wypadku ta skuteczność będzie wysoka, to trzeba po prostu samemu ją zastosować i sprawdzić osobiście wynikłe efekty. Odchudzając się należy jednak pamiętać o zachowaniu umiaru: stosujemy tylko jedną dietę naraz i staramy się przestrzegać jej w każdym punkcie, nawet jeśli zakłada ona rezygnację z palenia, które jest jednym z naszych nałogów.

Indywidualna dieta dla każdego

Wszyscy pseudo naukowcy, pseudo dietetycy i specjaliści „od wszystkiego”, którzy tak namiętnie namawiają nas do stosowania różnych diet cud, z pewnością będą oburzeni tym, że prawdziwi lekarze i profesjonaliści w zakresie dietetyki za nic mają ich porady i wskazówki. Trzeba bowiem powiedzieć jasno, że żadna fantastyczna, doskonała i zawsze działająca dieta cud nigdy nie istniała, nie istnieje obecnie i z pewnością nie będzie istnieć w przyszłości. Dlaczego? Ponieważ każdy organizm jest tworem indywidualnym i unikatowym, który na własny sposób przechodzi przez taki proces jak metabolizm, trawienie czy spalanie tkanki tłuszczowej. Z tego powodu wiele osób może jeść bardzo mało, ale gwałtownie tyć lub wręcz odwrotnie – zjadać ogromne ilości jedzenia, a waga mimo to nie rusza z miejsca.
Słuchanie pseudointelektualnych wywodów o tym, jak „dieta cud” zmieniła komuś życie, można nas wprawić w jeszcze większe kompleksy – bo skoro u kogoś ta dieta zadziałała, to czemu nie działa u mnie? Zamiast szukania dietetycznych porad w Internecie czy radzenie się osób, które o profesjonalnej dietetyce nie mają zielonego pojęcia, zawsze lepiej zasięgnąć rady u źródła. Wizyta u specjalisty – lekarza dietetyka – potrwa zaledwie kilkanaście lub kilkadziesiąt minut, a w jej czasie uzyskamy odpowiedzi na wszystkie dręczące nas pytania oraz porady dotyczące tego, jak naprawdę skutecznie (choć nie zawsze szybko) można schudnąć. Profesjonalny dietetyk zbierze bowiem najpierw wywiad środowiskowy od nas samych, dowie się, co jemy a czego nie, jakie potrawy lubimy, a które nam nie smakują, w jaki sposób je przyrządzamy i z jakich składników żywieniowych korzystamy. Na podstawie takich informacji specjalista jest w stanie nie tylko dobrać nam smaczną i pożywną dietę odchudzającą, ale również określić bezpośrednie przyczyny naszej za dużej wagi. To istotne, ponieważ niekiedy nadmierna tusza jest wynikiem złej gospodarski hormonalnej, przyjmowanych leków czy przebytych chorób i nie ma nic wspólnego ze złym odżywianiem się.

Czy medycyna to wciąż prestiżowy kierunek?

W Polsce pojęcie prestiżowych studiów z roku na rok staje się coraz węższe, ponieważ wiele zawodów do tej pory prestiżowych (wymagających wieloletniego kształcenia się i zamkniętych dla osób spoza branży) zostaje „uwolnionych” (staje się zawodami ogólnodostępnymi). Oznacza to, że pracować może w nich każdy, jeśli tylko zostanie zatrudniony i nie musi posiadać żadnych studiów w tym kierunku ani tym bardziej profesjonalnych uprawnień. Są jednak zawody prestiżowe, które tego prestiżu z pewnością nie stracą przed długi czas i których pracownicy zawsze będą szanowali przez ogół społeczeństwa. Do takich zawodów należą zdecydowanie lekarze i pielęgniarki, czyli zawody bezpośrednio związane z branżą medyczną.
Prestiż tego kierunku jest związany przede wszystkim z odpowiedzialnością, jaką biorą na siebie lekarze – odpowiedzialnością już nie tylko za zdrowie, ale często za życie swoich pacjentów. I nie ma się co dziwić – wiedza każdego wykwalifikowanego lekarza powinna być wystarczająca do tego, aby nie zaszkodzić leczonym ludziom i jednocześnie na tyle obszerna, aby móc prawidłowo ocenić stan ich zdrowia oraz zdiagnozować chorobę. Medycyna jest kierunkiem studiów o wyjątkowej specyfice – trwa 6 lub 5 lat w zależności od tego, czy wliczane są w ich tryb praktyki, przy czym tok jej nauczania jest niesamowicie skomplikowany. Również poziom trudności należy do jednego z najwyższych, jeśli nie najwyższego, z jakim mamy do czynienia na publicznych studiach wyższych. Często od studentów wymaga się wiedzy niemożliwej, zmuszając ich tym samym do wyjątkowej mobilizacji i większego przyłożenia się do nauki. To bardzo ważne, aby przyszli lekarze już na starcie posiadali dokładną wiedzę anatomiczną, ponieważ właśnie na tym bazuje późniejsza nauka właściwej medycyny, już z konkretnym podziałem na różne działy – neurologię, kardiologię, geriatrię etc. Prestiż studiów medycznych wydaje się więc całkowicie niezagrożony – przynajmniej w takiej formie, jaką znamy obecnie – zwłaszcza jeśli nadal będzie to kierunek zamknięty i dostępny wyłącznie dla nielicznych.