Szukaj
Kalendarz
    Wrzesień 2016
    P W Ś C P S N
    « kwi    
     1234
    567891011
    12131415161718
    19202122232425
    2627282930  
Operacje plastyczne
    Każdy chce wyglądać pięknie i pociągająco i tyczy się to już nie tylko pań, ale również panów, którzy coraz częściej decydują się na różne kuracje zdrowotne i estetyczne, żeby tylko lepiej wyglądać. To jedna z przyczyn, dla której w Polsce tak szybko i tak prężnie rozwija się medycyna estetyczna i dla której Polacy tak chętnie poddają się różnym zabiegom upiększającym. Niektóre z nich z medycznego punktu widzenia mogą być nawet bardzo niebezpieczne, zwłaszcza gdy wiążą się z zabiegiem operacyjnym, czyli inwazyjnym modyfikowaniem czyjegoś wyglądu. Są oczywiście takie techniki medycyny estetycznej, które nie wymagają zaangażowania operacyjnego czy farmaceutycznego. Chodzi tu głównie o stosowanie różnych kremów i maści na bazie przeróżnych ziół albo biopierwiastków, które wpływają pozytywnie na organizm i jednocześnie nie powodują u niego wyniszczeń od środka. Takie kuracje estetyczne nazywane są w medycynie działaniami nieinwazyjnymi i bardzo często są nawet polecane przez lekarzy dermatologów. Ponieważ jednak cała medycyna – nie tylko estetyczna i nie tylko związana z branżą kosmetyczną – wciąż się rozwija i ewoluuje, bardzo prawdopodobne, że w ciągu kolejnych kilkunastu lat lekarze opracują jeszcze inne metody skutecznego zmieniania i upiększania wyglądu.

    Chodzi przede wszystkim o wyeliminowanie z medycyny estetycznej różnego rodzaj operacji i zabiegów operacyjnych, które mogą mieć negatywny wpływ na organizm i choć z pozoru dają pozytywne efekty (polepszenie wyglądu), to na dłuższą metę okazują się bardzo groźne. Tak jest na przykład w przypadku niegroźnego wedle opinii publicznej botoksu, zwanego medycznie jadem kiełbasianym. Jego działanie na skórę, wygładzanie zmarszczek i odmładzanie jej jest widoczne praktycznie od razu, zwłaszcza gdy zabieg ten wykona profesjonalny lekarz. Jednak jeśli są one stale ponawiane i regularnie powtarzane, organizm zaczyna bardzo negatywnie reagować na ten związek chemiczny, co często prowadzi do wyjątkowo niebezpiecznych powikłań zdrowotnych.

Choroba to nie wyrok śmierci!

Ludzki organizm nigdy nie był dostosowany do stanu zwanego w medycynie chorobą, czyli związanego z nawet najmniejszym zaburzeniem funkcjonowania organizmu lub jednego z jego układów. Tym samym poprzez chorowanie – czy to będzie zwyczajne przeziębienie lub grypa czy też rak lub równie poważna choroba – bardzo silnie osłabiamy nasz organizm i sprawiamy, że zaczyna on nieodpowiednio funkcjonować. Ważne jest wtedy, aby jak najszybciej wyjść ze stanu choroby i z powrotem wejść w stan zdrowia, co jednak nie zawsze jest możliwe do zrealizowania w krótkim czasie, a niekiedy okazuje się nawet zupełnie niemożliwe (jak w przypadku śmiertelnych chorób). Pomocą w powrocie do zdrowia są oczywiście różnego rodzaju leki, farmaceutyki oraz kuracje zalecone przez wykwalifikowanego lekarza.
W żadnym wypadku zapadając na jakąkolwiek chorobę nie można się jej od razu poddawać i sądzić, że jest ona automatycznym wyrokiem śmierci. I to nawet wtedy, gdy mamy do czynienia z poważnymi chorobami typu AIDS, nowotwory czy stwardnienie rozsiane, na które nie ma jeszcze leków ani tym bardziej skutecznych szczepionek. Choroba nie powinna dyktować w naszym życiu warunków, a my nie możemy się jej całkowicie podporządkowywać: nie trzeba automatycznie zmieniać trybu życia, diety, zachowań czy praktykowanych rzeczy. Jeśli przed zachorowaniem biegaliśmy na przykład codziennie kilka kilometrów, to o ile lekarz nam tego kategorycznie nie zabronił, nic nie stoi na przeszkodzie, aby dalej praktykować taką formę aktywności fizycznej. Będzie ona nawet całkiem wskazana, ponieważ dzięki temu można hartować swój organizm i tym samym znacznie podnosić jego odporność. Trzeba też koniecznie pamiętać, że o wiele skuteczniejsze od zwalczania choroby jest jej zapobieganie w postaci różnych działań profilaktycznych. Zaliczać się mogą do nich przede wszystkim zażywane odpowiednie witaminy i suplementy farmaceutyczne, ale również praktykowanie zdrowego i aktywnego trybu życia oraz zoptymalizowanego odżywiania (czyli eliminacja niezdrowych, szkodliwych składników pokarmowych, mających negatywny wpływ na organizm).

Jak uniknąć zachorowania na grypę?

Są choroby, których boimy się ze względu na poważne komplikacje zdrowotne, jakie ze sobą niosą i są takie, których boimy się ze względu na poważne utrudnienie naszego codziennego funkcjonowania. Do tej pierwszej grupy można zaliczyć wszystkie dolegliwości na tle kardiologicznym, neurologicznym, chirurgicznym, internistycznym i każdym innym, wymagającym szybkiej lekarskiej interwencji. Druga grupa to choroby mniej niebezpieczne, ale za to bardzo wykańczające i wyjątkowo dolegliwe, jak zaparcia, biegunki, przeziębienia czy grypy. Nie oznacza to jednak, że takie choroby można zwyczajnie zignorować i nic z nimi nie robić, zwłaszcza gdy utrzymują się przez kilka dni i nie chcą ustąpić. Jednak interwencja medyczna w ich przypadku wygląda zupełnie inaczej niż na przykład przy chorobach nowotworowych czy różnego rodzaju zapaleniach.
Żeby więc nie utrudniać życia ani sobie, ani swojemu otoczeniu, ani lekarzom warto już zawczasu zadbać o profilaktyczne podejście do swojego zdrowia szczególnie w kontekście chronienia się przed grypą. Wbrew pozorom to choroba bardzo specyficzna i dzięki swojej strukturze ulega praktycznie co roku poważnym zmianom. Dlatego trudno z nią walczyć za pomocą szczepionek, które co jakiś czas się zwyczajnie dezaktualizują i należy je stale modyfikować. Z tego powodu szczepienia przeciw grypie należy regularnie powtarzać, a dodatkowo samemu zatroszczyć się o ochronę własnego organizmu, na przykład poprzez zwiększenie przyjmowanej dawki witamin. W okresie zimy, gdy mamy słabszy dostęp do świeżych owoców i warzyw witaminy w nich można zastąpić tabletkami, nie należy jednak całkowicie z nich zrezygnować. Warto również unikać przebywania w pomieszczeniach, w których znajdują się chore osoby – nawet jeśli mają tylko niewielki kaszel albo katar – bo może to być przyczyną złapania przez nas jakiejś poważniejszej infekcji. Trzeba się również ciepło i odpowiednie do pogody ubierać, aby nie przegrzać lub nie wyziębić organizmu oraz regularnie zażywać jakiejś aktywności fizycznej, która bardzo silnie wzmacnia naszą odporność.

Choroby cywilizacyjne XXI wieku

Minęły czasy, gdy jednym z największych zagrożeń medycznych była czarna ospa, czerwonka czy hiszpanka, gdy szkorbut był typowy nawet dla małych dzieci, a leczenie gangreny polegało na owijaniu rany kolejnymi brudnymi szmatami, zamiast ją oczyścić lub zupełnie amputować chorą kończynę. Dzisiaj postęp medycyny zaszedł tak daleko, że lekarze są w stanie operować mózgi, serca i nerwy bez konieczności przeprowadzania wysoce inwazyjnego procesu operacyjnego. Coraz więcej zabiegów wykonuje się laparoskopem lub z użyciem najnowocześniejszych robotów i maszyn, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo operacji i pozwala pacjentowi szybciej wrócić po niej do zdrowia.
Jednak mimo tak gwałtownego rozwoju medycyny ludzkość musi zmagać się z innymi chorobami cywilizacyjnymi. Ospa została co prawda całkowicie wyleczona i zlikwidowana, ale zamiast niej mamy teraz do czynienia z czymś o wiele gorszym: z AIDS czy chorobami nowotworowymi, które dla większości osób oznaczają automatyczny wyrok śmierci. Są też takie choroby cywilizacyjne – nazwane tak z racji swojego nieograniczonego teren występowania, który obejmuje cały świat, a same choroby dotykają każdego, bez względu na jego wiek, płeć a nawet kondycje zdrowotną i fizyczną – które nie wiążą się bezpośrednio z ryzykiem śmierci, są jednak nadal bardzo niebezpieczne i oczywiście szkodliwe. Jedną z podstawowych takich chorób jest cukrzyca, na którą choruje już tak duża część społeczeństwa, że przez wielu naukowców jest ona uważana za chorobę o nietypowej strukturze epidemiologicznej. Chociaż cukrzycą nie można się zarazić przez dotyk, krew czy płyny ustrojowe i nie jest ona standardową chorobą genetyczną, to naukowcy i badacze coraz częściej dostrzegają pewne niejasne zależności między osobami choroby a tymi, które dopiero co zachorowały. Zależności te nazywane są grupami podwyższonego ryzyka zachorowalności. Przykładowo jeśli w naszej rodzinie na cukrzycę choruje ojciec, wuj i stryj – ryzyko, że my sami również zachorujemy, znacznie wzrasta.

Diety owocowe, warzywne i głodówki

Wśród polecanych sposobów na skuteczne odchudzanie, które nie powoduje efektu jo-jo i które można stosować dość często (w porównaniu z innymi dietami) są przede wszystkim różnego rodzaju diety owocowe i warzywne. Ich głównym założeniem jest unikanie spożywania innych pokarmów niż właśnie warzywa i owoce, ale jednocześnie nie zakładają one całkowitej rezygnacji z takich składników pokarmowych. Trzeba bowiem pamiętać, że organizm nawet w czasie odchudzania potrzebuje odpowiedniej ilości węglowodanów, cukrów i tłuszczy, których warzywa oraz owoce w większości mu nie dostarczają.
Dlatego takie diety zakładają spożywanie na przykład mięsa czy ciemnego pieczywa, ale w bardzo małych, znikomych ilościach. Sama dieta opiera się zazwyczaj na zrównoważonym jadłospisie polegającym na wykorzystaniu warzyw i owoców pod przeróżną postacią: od surowców po gotowane a nawet pieczone.

W czasie diety je się więc na przykład warzywne koktajle i kleiki, pije owocowe soki i zupy, je zapiekane gruszki albo jabłka z niewielką ilością ryżu. Przez większość dietetyków takie diety są oceniane bardzo pozytywnie, zwłaszcza że dostarczają organizmowi potrzebną ilość kalorii oraz energii niezbędnych do jego funkcjonowania. W opozycji do takich diet stoją jednak tak zwane głodówki, które nie mają absolutnie żadnego uzasadnienia ani dietetycznego, ani tym bardziej zdrowotnego. Rezygnacja z jedzenia nawet na krótki czas może bowiem przynieść więcej szkód niż pożytku, ponieważ organizm powoli się wyniszcza i zmienia swoje procesy i funkcje życiowe, próbując dostosować je do nowych warunków. Głodówki nie mają również usprawiedliwienia ze strony dietetycznej, ponieważ nawet ścisła głodówka prowadzona przez kilka dni nie przyniesie żadnych pozytywnych efektów – nie schudniemy nagle dziesięciu kilogramów i nie pozbędziemy się niechcianej oponki na brzuchu. Odchudzanie się powinno być procesem długotrwałym i wieloetapowym, który nie polega na doraźnym głodzeniu się, ale jest przemyślanym schematem bezpiecznym dla naszego zdrowia i organizmu.

Jak się zdrowo odżywiać?

Teoretycznie każdy z nas zna zasady prawidłowego odżywiania się, unikania jedzenia fast foodów, korzystania z używek i redukowania w swojej codziennej diecie tłuszczy oraz węglowodanów. Teoretycznie, bo w praktyce to już nie wygląda tak kolorowo, ponieważ mało komu się chce przestrzegać tych kilku podstawowych zasad. Zwykle są one dla nas zbyt wymagające – po co gotować na parze, skoro można stek wrzucić na patelnię z tłuszczem i usmażyć w kilka chwil; dlaczego rezygnować z alkoholu, skoro doskonale pasuje do kolacji czy obiadu, a codzienny kieliszek koniaku jeszcze nikomu nie zaszkodził? Zasady zdrowego i optymalnego odżywiania się są jednak brutalne i wymagające – nie będziemy zdrowi, szczupli i nie będziemy mieć doskonałej kondycji fizycznej, jeśli ich przestrzeganie nie będzie nas interesowało.
Według wielu lekarzy dietetyków oraz niemedycznych specjalistów w tym zakresie to właśnie zdrowe odżywianie jest najskuteczniejszą dietą idealną dla każdego organizmu. Zasady takiego odżywiania są bowiem uniwersalnie dostosowane do ogólnego funkcjonowania organizmu, dlatego można je stosować w każdym przypadku. Nie trzeba bowiem chyba nikogo przekonywać, że rezygnacja z tłustych lub smażonych potraw z pewnością pozytywnie wpłynie na nasze zdrowie, a ograniczenie słodyczy i czekolad będzie miało wpływ na naszą wagę (może nie od razu, ale efekt z pewnością będzie w końcu widoczny). Dodatkowo takie odżywianie się ma poważne skutki w kontekście samego zdrowia: zapobiega gromadzeniu się nadmiernej tkanki tłuszczowej, co ma wpływ na nasze serce i układ krążenia, zapobiega chorobom sercowym i wieńcowym a także miażdżycy. Zdrowa dieta to również praktyczna ochrona przed wieloma chorobami cywilizacyjnymi, w tym zapaleniami trzustki, wątroby (poprzez eliminację alkoholu) oraz oczywiście cukrzycy. Aby zdrowo się odżywiać nie trzeba wiele: wystarczy wzbogacić jadłospis warzywami i owocami, wyeliminować tłuste potrawy oraz zwiększyć ilość spożywanego nabiału i produktów pochodzenia roślinnego.